Ennakkomyynnissä: Jämsä: Jämsän taajama ja Palsina-Kerte, Jyväskylä: Korpilahti, Pirkkala: Haikka-Kurikka, Killo-Pakkalankulma, Toivio ja Kaitala, Ylöjärvi: Haavisto, Hietasmäki, Tampere: Kämmenniemi, Alavus: Asemanseutu

Lue lisää!

“ElmoNet-konserni luo tulevaisuuden mahdollisuuksia”

Jarkko Oksala on päässyt vauhtiin ElmoNet-konsernin palveluksessa. ICT-konkari valittiin ElmoNetin toimitusjohtajaksi 1.9. alkaen ja 5.9. hänet nimettiin lisäksi tytäryhtiö Elmon hallituksen puheenjohtajaksi.  (Lue nimitysuutinen täältä.)

Hallitustyö käynnistyy syksyn aikana. Lisäksi Ruovedellä Oksalaa pääsee tapaamaan nimitysuutisen kunniaksi järjestettävässä tapahtumassa. 

”ElmoNet-konserni on kiinnostava kokonaisuus: ElmoNet on selvinnyt 125-vuotisen historiansa aikana erinäisistä muutoksista, ja asiakaslähtöisiä ICT-palveluita tarjoava Elmo tekee vakuuttavaa kasvua ICT-alalla. Pystyn työhistoriani vuoksi tuomaan tähän maailmaan palveluiden ostajan ja kehittäjän näkökulmaa, mistä on varmasti hyötyä”, Oksala uskoo.

Oksala aloitti ElmoNetin toimitusjohtajana ja nimettiin myös tytäryhtiö ICT Elmon hallituksen puheenjohtajaksi.

Muutos ei ole itsetarkoitus, mutta herkkyyttä pitää olla

Oksala puhuu mielellään muutosherkkyydestä ja päätöksentekokyvystä. Se ei tarkoita, että muutokseen pitää pyrkiä itsetarkoituksena: päinvastoin, kaikki hyvä tulee säilyttää ja sitä vahvistaa.  Muuttuva maailma vaatii silti jokaiselta yhtiöltä strategista silmää.

”Elmo tarjoaa täydellisiä ICT-palveluita rohkeasti asiakaskokemus ja henkilöstökokemus edellä. ElmoNet puolestaan on harvoja täysin kotimaisia valokuituyhteyksien tarjoajia, jolla on lisäksi asiakasomistajuus toimintamallina. Jos asiakkaalta kysytään, haluatko että asioista vastaa kansainvälinen pääomasijoittaja vai haluatko itse päästä osallistumaan paikallisesti tehtäviin päätöksiin, vastaus on usein jälkimmäinen.”

Ihmiset edellä, teknologia apuna

Esimerkki muutosherkkyyden tärkeydestä löytyy läheltä. Työskennellessään Tampereen kaupungin tietohallintojohtajana Oksala lähti eräs perjantai töistä. Seuraavana maanantaina organisaatio siirtyi laajasti etätyöhön: koronapandemia oli iskenyt.

”Teknologiavalmiudet olivat onneksi olemassa, vaikka etätyö oli siihen asti pistemäistä. Korona-aikana tapahtui laajasti digiloikkia. Kyse ei aina ole uudesta teknologiasta vaan siitä, että saadaan ihmiset hyödyntämään teknologian mahdollisuuksia työtapojen muuttamiseksi. Elmolla on juuri niitä palveluita, joilla luodaan tällaisia mahdollisuuksia. ”

Konsernin ihmiskeskeinen kulttuuri on tuntunut heti omalta. Ihmiset ovat voimavara ja työt tehdään joukkuepelinä. Uusiutuvassa kilpailukentässä tärkeintä on tietää yhteisesti, missä ollaan ja mihin ollaan menossa. 

”Kun katsoo peräpeiliin, huomaa muutosvauhdin, jota ympärillämme tapahtuu. Esimerkiksi teknologian hyödyntämisen määrä kasvaa: palvelut ja työt digitalisoituvat ja kaikessa ollaan entistä riippuvaisempia ICT:stä. Teknologia automatisoi rutiinitehtäviä, mutta myös päästää ihmiset korkeamman lisäarvon ja suuremman mielenkiinnon tehtäviin”, Oksala muistuttaa.

”Jos asiakkaalta kysytään, haluatko että asioista vastaa kansainvälinen pääomasijoittaja vai haluatko itse päästä osallistumaan paikallisesti tehtäviin päätöksiin, vastaus on usein jälkimmäinen”, Oksala sanoo.

Ketterä testaaja pärjää

Millaisen yritykset pärjäävät tulevaisuudessa? Oksalan mukaan sellaiset, jotka ovat ketteriä, kokeilevia testaajia. Sellaista kulttuuria hän haluaa tukea ElmoNet-konsernissa. 

”Ennen tehtiin pitkän tähtäimen suunnitelmia; nyt kokeillaan. Siinäkin näkee maailman muutoksen. On tärkeä tietää, miten asiakkaat palvelut kokevat, kuulostella mikä toimii ja mikä ei.” 

 

Jarkon tapaat syksyn aikana asiakastapahtumassamme Ruovedellä. Seuraa ilmoittelua!  

 

Jaa artikkeli