ElmoNetin paikalliset valokuitumyyjät ovat kaikki valokuidun asiantuntijoita, jotka tuntevat valokuidun yksityiskohtaisesti. Siten he pystyvät auttamaan asiakkaita heidän kysymyksissään ja selvittämään vaativammat asiat henkilökohtaisesti palvellen. Yksi valokuituasiantuntijoistamme on Mari Hietanen, joka on tuttu niin Keuruulla, Virroilla, Mänttä-Vilppulassa, Ylöjärvellä kuin Tampereella asuville ElmoNetin asiakkaille.
Mitkä ovat yleisimpiä kysymyksiä valokuidusta?
Suurin osa kysymyksistä liittyy hintoihin ja toimintatapoihin: Tuleeko valokuidusta lasku heti sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen? Voiko sopimusta purkaa? Vastauksemme on selkeä: meillä ei rahasteta siitä, että on nimi paperissa vaan siitä, kun palvelu on toimitettu. Valokuituliittymä maksetaan ElmoNetillä vasta sitten, kun valokuitu on kytketty käyttöön. Purkaminen onnistuu periaatteessa aina hankepäätökseen asti, mutta toki meille on tärkeä saada realistinen käsitys sitoutuneista ennakkotilaajista, koska sen pohjalta hankepäätökset tehdään.
Kuinka ElmoNetin valokuitu otetaan kentällä vastaan?
Meillä valokuidun myynti on pitkälti kentälle jalkautumista ja tiedon jakamista sekä puhelimessa palvelemista. Jos asiakas haluaa meidät kotiinsa kertomaan lisää, voimme tulla myös paikan päälle. Sanoisin, että 80-90 prosenttisesti vastaanotto on positiivista. Toimiva kodin netti on tärkeä useimmille ja monessa kodissa mahdollisuutta valokuituun on odotettu. Tulemme pikkuhiljaa tutuiksi myös uusilla alueillamme, ja asiakaskohtaamisten kautta opimme lisää, mistä asiakkaita näillä seuduilla kannattaa muistuttaa.
Niin: Mitä valokuidun ostajan kannattaa ottaa huomioon?
Monilla alueilla saattaa olla useampi valokuituyhtiö, joilla on erilaisia toiminta- ja hinnoittelumalleja. Tuolloin valinta voi asiakkaasta tuntua arpanopan heittämiseltä. Olen sanonut, että kannattaa nimenomaan verrata hintoja. Jos puhutaan kuukausihinnoista, jotka ovat se kertautuva kulu, on meillä selvästi halvimmat kuukausihinnat – ja ne ovat kautta historiamme olleet meillä hyvin vakaat. Meillä ei myöskään ole maksuja, jos hanke ei toteutuisikaan. Olen kuullut, että jotkut yhtiöt perivät irtisanomismaksun, jos asiakas irtisanoo sopimuksen. Meillä näin ei ole. Niille, joille kotimaisuus ja paikallisuus ovat tärkeitä, olemme myös ainoa toimija tällä alueella, joka täyttää nämä kriteerit.
Miksi ElmoNetin valokuitua on mukava edustaa?
ElmoNetiä on tosissaan positiivista edustaa! Pystyn puhumaan asiat suoraan ja avoimesti. “Myyntitaktiikkana” on kertoa, miten asiat ovat. Koen suureksi arvoksi, että ElmoNetillä olemme nimenomaan asiantuntijoita: tunnemme tuotteemme päätelaitteiden tekniikasta rakentamisen prosesseihin. Myös asiakkaiden kautta oppii: sen sijaan, että jakaisimme vain myyntilappuja, autamme asiakkaita lähtöpisteestä maaliviivalle asti.
Onko eri alueilla eri tarpeita kodin nettiin liittyen?
Tarpeiden ero näkyy selkeimmin ikäryhmittäin: ikäihmisillä tv-palvelut ja häiriötön kaapeli-TV voivat olla valintaperuste, nuoremmassa väessä nettiä tarvitaan etätöihin ja pelaamiseen. Kaupungeissa päätöksenteko on usein hitaampaa, johtuen ehkä elämän kiireellisyydestä ja edellä mainitusta valinnan vaikeudesta. Kun kilpailua on enemmän, kuluu aikaa toimijoiden vertailuun. Pyrimme auttamaan kaikissa kysymyksissä, kun asiakas valitsee valokuitutoimijaa. Läpinäkyvyys ja selkeys ovat siinä kohtaa tärkeitä.
Missä valokuitusopimuksen voi tehdä?
Sopimuksen voi tehdä sähköisesti nettisivuillamme tai soittamalla. Tarvittaessa voimme postittaa paperisen sopimuslomakkeen. Nettisivuillamme voi tarkistaa, onko omaan osoitteeseen valokuitu jo saatavilla. Jos on, hoituu sopimus ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Jos ei ole, voi silti ottaa yhteyttä ja kertoa kiinnostuksensa. Laajensimme 2021 viiteen uuteen kuntaan eli tulemme sinne, missä on valokuidulle kysyntää. Jos oma alue on ennakkomyynnissä, kannattaa toimia silloin! Ennakkoliittyjän hinta on meillä aina edullisin.